Kan Facebook ook scrollgedrag registreren en op anticiperen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.4K
Amadea
8 jaar geleden
Wat bedoel jij met 'scrollgedrag' ?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik vermoed waar je naar hebt gescrolled.
Amadea
8 jaar geleden
Wat het scrollwieltje van jouw muis doet kan niet door een website gedetecteerd worden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Amadea Javascript kan binnen een webpagina scrollen detecteren en (theoretisch) deze info terugsturen naar de webserver.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@WDHBGS wat is jou vermoeden dan? Ik heb geen idee wat je bedoelt.

Het beste antwoord

Scrollen is het verticaal of horizontaal "schuiven" om een document of webpagina welke te groot is voor het beeldscherm, toch te kunnen bekijken. Dat kan met een muis, toetsenbord (bijv. cursortoetsen, pagedown, pageup). Of uiteraard middels een aanraakscherm.

Binnen een webpagina kan met bijv. Javascript ook worden "gescrolled" en zo kunnen bijv. speciale scroll-buttons op een webpagina worden gemaakt. Facebook kan het scroll-gedrag niet rechtstreeks registreren. Wel kan (theoretisch) het gebruik van een scroll-script worden teruggekoppeld. Facebook kent verticaal lange pagina's. Als AJAX (Asynchronous JavaScript and XML) een rol speelt, zou ook hierdoor het scrollgedrag gededecteerd kunnen worden (Twitter is hier goed in...). Ook kan (theoretisch) dan worden afgeleid waar de bezoeker ongeveer op de pagina zit en zou er inderdaad geanticipeerd kunnen worden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Interessant. Je zet theoretisch tussen haakjes. Hoe waarschijnlijk denk je dat het is ? In ieder geval alvast bedankt voor het antwoord.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Of het ook daadwerkelijk gebeurd weet alleen Facebook.Vandaar "theoretisch". Ik heb snel even in de broncode van Facebook gekeken, ze maken wel gebruik van AJAX.
Zo wordt de pagina tijdens/na scrollen dynamisch ge-update met het laatste paginadeel en webpagina wordt daardoor steeds langer. Dat kan alleen met AJAX. In de code noemt Facebook dat : De Big Pipe.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Meer informatie is meer geld voor Facebook. Ik vermoed dus van wel. Nogmaals dank.